FAQ

Allmänt

Var kan jag se / hitta min hyresavi?

Har du tappat bort en hyresavi kan du via portalen Mina Sidor logga in och hämta avierna på nytt. Saknar du inloggning till Mina Sidor, kontakta oss via telefon/mail så hjälper vi dig.

Vad är det som gäller om jag vill flytta inom K-Fastigheters lägenhetsbestånd?

Det ser vi som oerhört positivt, tänk dock på att det är samma lagstadgade krav gällande uppsägningstid.

Snöskottning, vad gör jag som hyresgäst?

Våra hyresgäster som bor i radhus eller lägenhet med uteplats/loftgång/skärmtak ansvarar själv för snöskottning och saltning av dessa. Vardagar 07-16 skottar vi trappor och infarter till miljöhus samt förråd och källargångar. Inhyrd personal plogar och sandar parkeringar stora gångstråk. Så länge det snöar kraftigt så avvaktar vi med åtgärd för att kunna hantera läget, det är praxis inom kommun och övriga fastighetsägare. På kvällar och helger plogar och sandar vi endast parkeringar och stora gångstråk, övrigt får vänta till nästkommande arbetsdag kl 07:00 Vår ambition är att alla fastigheter ska få åtgärdat inom rimlig tid. Ibland ställer vädrets makter till det lite extra för oss och då kan det ta lite längre tid än normalt.

Om jag tappar bort en lägenhetsnyckel?

Kontakta oss på telefon/mail snarast för låsbyte. Du som hyresgäst blir debiterad kostnad för låsbyte, nytt lås och nycklar.

Om jag har betalt in hyran på fel OCR nummer?

Kontakta oss via telefon/mail så hjälper vi dig och rättar till det.

Felanmälan – jourärende eller inte?

Vad är inte ett jourärende – Vad är ett jourärende, nedan finns en lista med exempel: Felanmälan som inte är ett jourärende och ska läggas in i en felanmälan via Mina Sidor:

  • Spricka i fönsterruta
  • Tvättmaskin eller torktumlare har slutat fungera
  • Inget varmvatten i kranarna
  • Sprickor i vägg
  • Stopp i handfat
  • Lampa som inte lyser

Felanmälan som är jourärende följ länken och välj rätt stad Felanmälan

  • Hål i fönsterruta
  • Ingen ström
  • Inget vatten
  • Stopp i toalett
  • Kyl / Frys / Spis har slutat fungera

Får man använda grill?

Bor du på markplan är det godkänt att använda gasol/kol/el grill, utomhus. Bor du på andra våning eller högre upp och har tillgång till balkong eller loftplan är det endast godkänt att använda elgrill – detta av säkerhetsskäl. Tänk på att det alltid är eget ansvar över grillen och att ha den under uppsikt. Och visa hänsyn till eventuella eldningsförbud.

Kök

Uppsägning

Hur säger jag upp min lägenheten och / eller parkering?

Via vår hemsida kan du själv skriva ut din uppsägningsblankett, du kan också kontakta oss via telefon/mail för att be om en blankett. Viktigt att notera är att blanketten ska vara påskriven av samma person/personer som står på hyreskontraktet och ska inkomma i original till oss för att vara giltig.

Hur säger jag upp min lägenheten och / eller parkering?

Uppsägningstiden är tre hela kalendermånader från nästkommande månad efter att uppsägningsblanketten inkommit till oss påskriven i original. Lämnas blanketten till oss under tex juni månad blir uppsägningsmånaderna juli, augusti & september och nyckellämning sker sista arbetsdagen i september.

Hur fungerar en besiktning och nyckellämning?

Förvaltare kontaktar dig för att boka en förbesiktning. Vid avflyttningsbesiktning sker också inlämning av nycklar och parkeringstillstånd. För mer information kontakta vår kundservice via telefon 010 – 330 00 69 eller mejla till info@k-fastigheter.se

Exteriör

Får man sätta upp staket?

Nej, det är endast tillåtet att sätta kompostgaller runt tomtgränsen.

Interiör

Får man göra hål i innerväggarna?

Ja, men ej i kakel. Hål ska återställas den dagen du flyttar ut. Hålen ska spacklas, slipas och målas i samma kulör som övrig vägg. Finns flera hål på en samlad yta så ska hela väggen målas om. Kontakta oss på telefon/mail för att få rätt färgkod till din lägenhet.

Får jag måla om en vägg eller tapetsera?

Kontakta alltid oss innan för information och överenskommelse om tillstånd.

This site is registered on wpml.org as a development site.